Projekt POIS.05.02.00-00-0022/17-00
„Rozszerzenie potencjału przewozowego kolei metropolitalnej na terenie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego – etap I”.
Umowa z Centrum Unijnych Projektów Transportowych została podpisana 4 kwietnia 2018 r.
Projekt składa się z 2 części:
25 lutego 2019 roku został podpisany Aneks nr 1 do Umowy o Dofinansowanie. W głównej mierze zwiększał on kwotę całkowitych wydatków oraz wydłużał okres realizacji rzeczowej Projektu.
Pierwsza część projektu to zakup 21 pojazdów.
Pojazdy te będą w pełni kompatybilne między sobą oraz mają się łączyć mechanicznie i pneumatycznie z taborem eksploatowanym przez SKM serii 27WE i 35WE. Dzięki inwestycjom uzupełniającym braki w zakresie nowoczesnego taboru kolejowego możliwe będzie pełne wykorzystanie infrastruktury modernizowanych linii kolejowych na terenie aglomeracji warszawskiej oraz świadczenie usług na wysokim poziomie, oczekiwanym przez mieszkańców regionu.
Zakup nowych pojazdów pozwoli również na wykonywanie pracy przewozowej na liniach dotychczas przez SKM nieobsługiwanych. Umożliwi formowanie składów w dowolnej konfiguracji. Uruchamianie w godzinach szczytu pociągów w tzw. podwójnym zestawieniu na obszarze aglomeracji warszawskiej, przyczyni się do poprawy funkcjonowania transportu w obszarze metropolii, zmniejszenia zatłoczenia komunikacyjnego w mieście oraz dostępności i mobilności miejskiej. Wydłużone składy pozwolą na zastąpienie przewozów pasażerskich wykonywanych przez innych przewoźników, wykorzystujących przede wszystkim takie środki transportu jak autobusy zasilane olejem napędowym.
Zakupione pojazdy będą wyposażone w możliwość rekuperacji energii podczas hamowania. Tak jak wszystkie dotychczasowe jednostki trakcyjne SKM, pojazdy te będą wyposażone w liczniki energii prądu stałego. Rozliczanie zużycia i odzysku energii elektrycznej odbywać się będzie na podstawie wskazań liczników. Pojazdy zostaną wyposażone w innowacyjny system do optymalizacji sposobu jazdy pod względem zużycia energii, sprzężony z Europejskim Systemem Sterowania Pociągiem (ETCS), a także w system liczenia pasażerów umożliwiający rejestrację pasażerów wsiadających oraz wysiadających na wszystkich przystankach przez wszystkie drzwi pojazdu.
Druga część projektu została już zrealizowana. Zmodernizowano stację techniczno–postojową SKM, zlokalizowaną na warszawskich Szczęśliwicach.
W ramach modernizacji:
Realizacja zadania inwestycyjnego polegającego na modernizacji STP Warszawa Szczęśliwice, pozwoliła na dostosowanie istniejącego zaplecza techniczno-postojowego Spółki do potrzeb zapewniających możliwość prowadzenia we własnym zakresie, w odpowiednio wysokim standardzie, czynności związanych z utrzymaniem w sprawności eksploatacyjnej własnego taboru kolejowego. Pozwoliła także na dokonywanie przez własne służby obsługi technicznej poziomu P1, P2 i P3, prowadzenie bieżących napraw serwisowych, dodatkowych przeglądów technicznych, mycia i sprzątania pojazdów itp.
W wyniku modernizacji STP Warszawa Szczęśliwice, nastąpiła znacząca poprawa warunków użytkowania obiektów infrastruktury kolejowej zlokalizowanych na stacji (m.in. hali całopociągowej, sieci trakcyjnej czy układu torowego) poprzez przystosowanie ich do wyższych parametrów techniczno – eksploatacyjnych.
Projekt został zgłoszony do Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Mazowieckiego i przeznaczony został do dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura Środowisko 2014 – 2020 w ramach Osi priorytetowej V Rozwój transportu kolejowego w Polsce, Działania 5.2. Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T. Projekt będzie realizował cel „Wzmacnianie funkcji metropolitalnych Warszawy; Zwiększenie dostępności komunikacyjnej obszaru przez rozbudowę Warszawskiego Węzła Kolejowego, rozwój zbiorowego, zrównoważonego transportu multimodalnego zapisany w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego”. Projekt wpisuje się w Strategię Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego w zakresie Celu 3: Poprawa jakości przestrzeni, Kierunek działań 3.1. Powiązania komunikacyjne.
PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach akcji #Zostańwdomu i kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd - Szlaban na ryzyko!”, której partnerem od wielu ...
Z powodu prac prowadzonych na odcinku Warszawa Praga – Warszawa Gdańska przez zarządcę infrastruktury, spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe, w dniach ...
Od czwartku, 16 kwietnia 2020 roku wprowadzony został obowiązek zakrywania, przy pomocy odzieży, maski lub maseczki, ust i nosa podczas przebywania...