EZT 19WE

Dane techniczne pojazdów typu 19WE eksploatowanych przez SKM (numery operacyjne 301-304).

Dane ogólne.

  • Projekt: 2007-2009, Energocontrol Kraków,
  • Producent: Newag SA w Nowym Sączu,
  • Układ: wagon silnikowy 314B + wagon doczepny 414B + wagon doczepny 414B + wagon silnikowy 314B,
  • Wagony połączone harmoniami – wewnętrzną i zewnętrzną.

Parametry podstawowe.

  • Prędkość konstrukcyjna 160 km/h,
  • Prędkość eksploatacyjna 130 km/h,
  • Przyspieszenie przy obciążeniu maksymalnym do prędkości 40 km/h: 1,2 m/s2,
  • Przyspieszenie 0 – 100 km/h bez obciążenia: 30 sekund,
  • Opóźnienie hamowania: 1,0 m/s2,
  • Masa własna: 190 t,
  • Długość 86,4m,
  • Maksymalny nacisk na tor 185kN,
  • Sterownie wielokrotne w technologii cyfrowej firmy MEDCOM,
  • Pojazd spełnia wymagania Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności dotyczącej dopuszczalnych poziomów emisji hałasu przez tabor kolejowy wszystkich rodzajów,
  • Pojazd spełnia wymagania Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności dotyczącej bezpieczeństwa w tunelach.

Parametry napędu.

  • Napięcie zasilania: 3000 V DC,
  • Odbierak prądu: DSA 200-PKP,
  • Typ silnika trakcyjnego: asynchroniczny 3-fazowy EMIT SXT315-L4C,
  • Układ osi: Bo’Bo’+2’2’+2’2+Bo’Bo’,
  • Przekształtniki trakcyjne w technologii IGBT (1 falownik na 1 silnik) firmy MEDCOM,
  • Moc ciągła pojazdu: 2240 kW,
  • Max moc pobierana z sieci trakcyjnej 3500 kW,
  • Liczba silników trakcyjnych: 8.

Nadwozie.

  • Przystosowane do obsługiwania przystanków z peronami o wysokości ponad poziomem główki szyny 760 – 1060 mm, wyposażone w jeden stopień rozkładany. W drzwiach sąsiadujących z kabinami dodatkowe stopnie służbowe dla wsiadania obsługi z poziomu gruntu oraz ewentualnej ewakuacji pasażerów,
  • Pojazd spełnia wymagania Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności w sprawie dostępności kolei przez osoby o ograniczonych możliwościach ruchowych,
  • Wytrzymałość pudła zgodna z normą PN-EN 12663:2002, kategoria P-II zespoły wagonowe,
  • Wykładziny wnętrza z kształtek z tworzyw sztucznych,
  • Okna uchylne zabezpieczone zamkami przy działającej klimatyzacji,
  • Ilość drzwi: 20 (10 na stronę),
  • Drzwi odskokowo przesuwne firmy Ultimate, otwierane przełącznikami sensorowymi z pamięcią naciśnięcia przycisku otwierania i zabezpieczone czujnikami i fotokomórką przed ściśnięciem pasażera,
  • Wejście do kabiny maszynisty przez przedział pasażerski i przedział szaf elektrycznych,
  • Ostoja spawana,
  • Szkielet z profili stalowych otwartych,
  • Poszycie klejone z blach aluminiowych i tworzywa sztucznego,
  • Poszycie części czołowej z tworzywa sztucznego,
  • Szyby czołowe wielowarstwowe, klejone z ogrzewaniem nawiewnym i elementem grzejnym w masie szyby,
  • Szyby boczne hartowane i zespolone,
  • System poręczy i słupków do trzymania się dla pasażerów,
  • Półki bagażowe,
  • Kasety na reklamy,
  • Szafa niskiego napięcia oraz szafa wysokiego napięcia umieszczona za kabiną maszynisty,
  • Połączenie pudła z nadwoziem: czopowo-prowadnikowe,
  • Sprzęg automatyczny systemu Scharfenberga umieszczony na wysokości 1025mm +15mm -5mm zgodnie z normą PN-EN-15020 z roku 2007,
  • Miejsc siedzących: 182,
  • Miejsc stojących: 520 (5 os./m2).

Urządzenia pomocnicze.

  • Sprężarki oraz cały układ pneumatyczny i hamulcowy produkcji Knorr-Bremse,
  • 4 przetwornice statyczne o mocy 60kW każda prod. MEDCOM,
  • Urządzenie klimatyzacyjne prod. Thermoking, zgodne z normą PN-EN 14750 z roku 2006, kategoria B pojazdów podmiejskich,
  • Elektroniczny rejestrator zdarzeń i parametrów pracy pojazdu produkcji ATM,
  • Licznik energii elektrycznej LE3000plus firmy Elester,
  • Monitoring CCTV z rejestracją,
  • System Pobierania Opłat za Przejazdy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie,
  • Dwa automaty biletowe na pojazd,
  • Wyświetlacze elektroniczne,
  • Monitory reklamowe,
  • Zapowiadanie automatyczne przystanków,
  • Instalacja łączności pasażer – maszynista,
  • System zliczania podróżnych,
  • Komputer sterujący, integrujący elektroniczne systemy pojazdu,
  • Podesty dla niepełnosprawnych,
  • Oświetlenie jarzeniowe,
  • Reflektory halogenowe i czerwone – diodowe.

Podwozie.

  • Wózki typu 70RSTa (toczny) oraz 70RSNa (napędowy),
  • Usprężynowanie I stopnia: sprężyny stalowe,
  • Usprężynowanie II stopnia: sprężyny pneumatyczne (poduszki powietrzne),
  • Amortyzatory hydrauliczne,
  • Zestawy kołowe monoblokowe,
  • Średnica kół tocznych: 920 mm,
  • Średnica kół napędowych: 920 mm,
  • Minimalny promień toru: 80 m (na torach technicznych dla nieobciążonego pojazdu przy prędkości 10 km/h),
  • Instalacja hamulcowa:
  • Hamulec podstawowy pneumatyczny tarczowy na każdym kole zestawu kołowego,
  • Hamulec elektropneumatyczny,
  • Hamulec awaryjny pneumatyczny,
  • Hamulec elektrodynamiczny <60%mocy znamionowej,
  • Hamulec postojowy sprężynowy,
  • Pierwsze dwa pojazdy wyposażone są dodatkowo w hamulec szynowy na wagonach środkowych (dostosowanie do prędkości 160km/h).

Zastosowane materiały spełniają Polską Normę PN-K-02511 z 2000 roku „Tabor kolejowy. Bezpieczeństwo przeciwpożarowe materiałów. Wymagania.”

Pojazd został przygotowany do montażu urządzeń Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem ETCS.Pojazd posiada świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego nr T/2009/0168, wydane przez Urząd Transportu Kolejowego.

Cały EZT
Energia pobrana rekupwerowana % zwrotu
  kWh kWh  
zużycie energii:      
Pruszków – Sulejówek Miłosna 362.2 127.9 35.31%
Sulejówek Miłosna – Pruszków 398.9 103.0 25.82%

Powyższa tabela przedstawia dane z przejazdu na odcinku Pruszków – Sulejówek Miłosna – Pruszków dla prędkości komunikacyjnej 42 km/h.

Średnie zużycie energii na kilometr 10,2 kWh/km,
Średnia energia rekuperowana na kilometr 3,1 kWh/km*,
* – Energia rekuperowana zależy od innych pojazdów pobierających energię na danym obszarze zasilania.

Piotr Zagozdon, Krzysztof Rutkowski, lipiec 2010.

P.S.
31 sierpnia 2011 roku Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał nowe świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego nr T/2011/0694, przewidujące wykonanie pojazdu w dwóch wersjach: w wersji z kabiną maszynisty przystosowaną do obsługi trakcyjnej jednoosobowej do eksploatacji z prędkością do 130 km/h i w wersji z kabiną maszynisty przystosowaną do obsługi trakcyjnej dwuosobowej do eksploatacji z prędkością do 160 km/h, ważne bezterminowo.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux